De eerste week Spaans en River plate - Boca junior - Reisverslag uit Mar del Plata, Argentinië van Roy Tibben - WaarBenJij.nu De eerste week Spaans en River plate - Boca junior - Reisverslag uit Mar del Plata, Argentinië van Roy Tibben - WaarBenJij.nu

De eerste week Spaans en River plate - Boca junior

Door: Roy Tibben

Blijf op de hoogte en volg Roy

19 Januari 2014 | Argentinië, Mar del Plata

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik maar weer eens tijd gemaakt om een klein verslag te typen van mijn belevingen hier in het prachtige Argentinië.

Afgelopen maandag ben ik begonnen met mijn Spaanse les. Ik heb elke dag 4 uur groepsles opgesplist in 2x2 uur. Elke dag start ik om 11:30 tot 13:30, dan heb ik een break van 1 uur om te lunchen met mijn klasgenoten en om 14:30 start ik dan weer tot 16:30. De eerste dag Spaans was echt extreem vermoeiend omdat je heel veel informatie op je krijgt. Maar naarmate de week vorderde ben ik het echt leuk gaan vinden. Maar toch blijft het moeilijk om op woorden te komen als je die niet kan relateren aan Nederlands, Engels of Duits. Maar we krijgen elke dag genoeg huiswerk mee, dus ik begin mijn woordenschat wat te verbreden. De eerste week bestond vooral uit grammatica, heeeeel veeeel grammatica. Verder is het ook vervelend dat het Spaans veel irregular (Afwijkende?) werkwoorden heeft. Dat maakt het haast onmogelijk om uit je hoofd te leren. Maargoed ik ga mijn best doen om toch zoveel mogelijk te leren;).

Na 16:30 moeten we altijd nog teruglopen naar het hostel en het is dus al gauw 17:00 voor dat je in het hostel bent. Dus de dagen vliegen letterlijk voorbij. Zeker omdat we vaak ergens uit eten gaan, omdat het niet super duur is (ook niet super goedkoop) maar dat er maar 1 keuken in dit hostel zit (het hostel heeft 300 plekken).

S'avonds proberen we met veel mensen uit dit hostel nog wel wat dingetjes te ondernemen. Zo zijn we met wat mensen van het hostel die ik heb leren kennen naar San Telmo geweest. Dat is een niet al te beste wijk waar veel kerken en mooie parken zijn. We hebben daar lekker rondgelopen, gechilled in het park en zijn daarna uitgebreid tapas gaan eten en natuurlijk ook Argentijnse wijn gaan drinken. Verder ben ik ook naar Palermo geweest, dat is een wijk waar juist de welvaart heel erg heerst. Ook ben ik nog naar het regeringsgebouw geweest en naar het grootste plein van Buenos Aires, genaamd Playa del Mayo. Erg leuk en interessant om te zien allemaal en zo krijg je nog wat mee van de Argentijnse cultuur.

Er zijn verder veel Argentijnen die de hele dag niks anders doen dan protesteren tegen de regering op het plein voor het regeringsgebouw. Het is heel zielig om te zien hoe slecht deze mensen het hebben.

Verder kun je elke avond beneden in ons hostel of het andere hostel (van dezelfde eigenaar en op 5 min loopafstand) relaxen onder het genot van wat biertjes en komen er zelfs DJ's zodat het net een kleine discotheek lijkt. Erg leuk allemaal en je leert er erg veel leuke mensen door kennen uit heeel veel verschillende landen.

Op vrijdagavond hebben ik en wat andere jongens van het hostel de knoop doorgehakt om een georganiseerde tour naar de wedstrijd River Plate - Boca Juniors te boeken. We hadden het graag zelf geregeld maar de kans dat je neppe kaarten koopt schijnt nogal groot te zijn.
Aangezien ik een niet super hoog budget heb is het wel een aanslag op mijn budget geweest deze reis, maar 200% zeker was het de moeite waard. Het was echt waanzinnig!!!!!

We vertrokken om 06:00 s'ochtends met een bus richting Plata del Mar. Dat ligt ongeveer 400 km onder Buenos Aires. Aangezien er nogal wat files waren kwamen we pas vrij laat aan (ongeveer 14:00). We werden afgezet bij het meest toeristisch strand van Argentinië. Daar hebben we tot ongeveer 17:00 kunnen genieten van de zon en het strand, totdat het opeens begon te stormen als een malle. We zijn toen snel in een baar gaan zitten en hebben daar wat biertjes genuttigd alvorens we naar de wedstrijd zouden gaan.

Uiteindelijk waren we om 19:00 voor de ingang van het stadion en konden we naar binnen. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, omdat je hier echt heel erg gefouilleerd wordt. En om dan in het Spaans uit te leggen dat je een iPhone mee hebt om foto's te maken en niet op de spelers te gooien is nogal lastig:p. Maargoed, uiteindelijk waren we rond 19:30 in het stadion terwijl de wedstrijd pas om 22:10 begon. In eerste instantie dacht ik dat we echt veeelste vroeg waren, maar niks van dat. Het stadion was al half gevuld en zowel de fans van Boca als van River werden al helemaal gek. Wij zaten zelf in het Boca vak, en dat bleek maar goed ook want Boca was zeker de betere partij en had ook net de beste sfeer. Al moet ik toegeven dat River ook een geweldige sfeer had.

Ik heb echt tot de aftrap genoten van al het gezang en hoeveel mensen er wel niet in het stadion werden gepropt. Toen de spelers het veld opkwamen was het echt kippenvel. Overal vuurwerk vlaggen banners en andere sfeeracties. Het was bijna om te janken zo mooi.

De wedstrijd was echt heel intens, de spelers van beide ploegen waren echt extreem gemotiveerd. Er werden veel overtredingen gemaakt en er volgden ook genoeg kaarten. Maar plots scoorde Boca en werd iedereen nog gekker dan ze al waren, wat gaaf om mee te maken!.

Vlak voor rust werd het (onverdiend) 1-1 door een counter van River met een beetje geluk. En 2 minuten na de 1-1 werd ook nog eens een speler van Boca van het veld gestuurd met een rode kaart na een duikpartij van één van de Boca-spelers.
De sfeer werd wat grimmig maar des te meer intens. Het resulteerde uiteindelijk in dat de ME (die sowieso al in grote getallen aanwezig was) de scheidsrechters van het veld richting de kleedkamer moesten begeleiden.
Tijdens de rust ging bijna niemand wat eten, drinken (Mede omdat er gewoon mannen cola, hotdogs en ships lopen te verkopen die er trouwens niet uitzien) of naar de WC. Hier in Argentinië blijven ze doorzingen en sfeer maken vooral richting de tegenstander. Het was echt waanzinnig om dat mee te maken.

De tweede helft werd er niet meer gescoord maar de sfeer was er niet minder om. Wij voelden echt mee met Boca en lieten dat ook blijken. We begonnen zelfs net als alle Argentijnen met de handen te zwaaien en wijzen i.p.v. klappen. Het was echt waanzinnig vet.

Er is nog veeeeel meeer dat ik kan vertellen over deze wedstrijd, maar het is bijna niet onder woorden te brengen. Degene die wat meer wil weten/zien moet maar langs komen om de vele foto's en video's te bekijken.

De wedstrijd was afgelopen om 00:30 vanochtend ongeveer en toen moesten we uit het stadion. Er was echt waanzinnig veel politie (met schotguns) en heb minimaal 3 politiehelikopters gezien. Was echt wel intimiderend maar ook wel weer een hele ervaring om mee te maken. We zijn uiteindelijk allemaal veilig thuis gekomen zonder verdere gekkigheden. Een waanzinnige dag dus die pas eindigde om 06:30 vanochtend.

Toen moest ik nog wat water kopen en heb ik wat fotos en filmpjes op Facebook geplaatst, dus ben pas tegen half 8 vanmorgen gaan slapen. Uiteindelijk ben ik vandaag om ongeveer 13:00 wakker geworden en ben toen gaan ontbijten met wat mensen en daarna zijn we met mijn kamergenoten (Allemaal meisjes btw) naar een lokale markt geweest hier. Typisch argentijns en erg leuk om mee te maken en om eventuele souvenirs te kopen!

Al met al mag ik niet klagen over wat ik tot nu toe heb meegemaakt hier in Buenos Aires en Mar del Plata. Tot nu toe heb ik echt een geweldige tijd!! (Ik hoop trouwens dat jullie je allemaal ook een beetje vermaken daar 11.000 km verderop;)

Tot het volgende verslag!!

Grt. Roy

  • 20 Januari 2014 - 08:33

    Ma & Pa:

    Mooi verslag Roy! We leven met je mee.
    Zo zie je maar dat voetbal niet alleen bij Heracles een sensatie is!
    Blijf goed voor jezelf zorgen, we blijven je volgen.

  • 21 Januari 2014 - 12:30

    Javiera & Chris:

    Heey die Roy!

    het komt helemaal goed met je Spaans daar zijn wij van overtuigd! Je zet je goed in !!! TOP hoor
    en wat Gaaf dat je zo'n mooie kans hebt gecreerd om naar een voetbalwedstrijd te gaan.. SUPER wij/ik hebben dit gelezen en probeerde ons echt voor te stellen hoe erg genoten je zou hebben.. Inderdaad wel heel anders dan het voetballen hier ( Javiera: of zondags kijken naar een team die niet veel bakt Grapje)
    Nou hier is het behoorlijk koud en vermaken tja dat doen we wel hoor..

    Roy let goed op jezelf en blijf vooral genieten van de mooie ervaringen! Wij blijven je volgen :)

    We hopen gauw weer iets te lezen van je!!

  • 25 Januari 2014 - 14:53

    Benita:

    Hola Roy,

    Heb je je draai al gevonden en vermaak je je nog goed ?
    Het is hier nog hetzelfde, kouwe kikkerland,wat dat betreft bof je enorm.
    Kijk goed om je heen en maak veel idee-en op,dan ben je weer een stap verder.
    Buenos noches et hasta luego!!

    Benita
Roy

Vanaf 10 Januari vertrek ik naar Zuid-Amerika, ik zal daar samen met mijn backpack rondtrekken. Via waarbenjij.nu probeer ik de mensen die het interesseert op de hoogte te houden.

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 10951

Voorgaande reizen:

10 Januari 2014 - 21 Mei 2014

Rondtrekken in Zuid-Amerika

Landen bezocht: