Laatste dagen in BA, Groepstour en RIO - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Roy Tibben - WaarBenJij.nu Laatste dagen in BA, Groepstour en RIO - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Roy Tibben - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in BA, Groepstour en RIO

Door: Roy Tibben

Blijf op de hoogte en volg Roy

24 Februari 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hallo lieve mensen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik van mij heb laten horen op waarbenjijnu, waarvoor mijn welgemeende excuses. Het schrijven van een reisverslag is er de laatste tijd helemaal bij ingeschoten. Om dit goed te maken, heb ik besloten dat ik nu een uitgebreid verslag ga typen van de afgelopen 3 weken in Zuid Amerika. Dus ik raad jullie aan om een goede kop koffie te pakken voor je begint te lezen. (Wees blij met de koffie, want in Zuid Amerika is de koffie niet te zuipen, allemaal smerige oploskoffie, voor goede koffie kan je alleen terecht bij de Starbucks).

De laatste dagen in Buenos Aires heb ik in een ander hostel doorgebracht dan de andere 2.5 week. Dit enerzijds omdat ik het andere hostel wel gezien had en daarnaast een beetje moe was van de party’s elke avond. Ik wou graag goed uitgerust aan de groepstour die op 1 Februari startte beginnen. Daarom had ik besloten dat ik een rustig en klein hostel wou boeken, waar ik even goed tot rust kon komen.

Toen ik aankwam in het andere hostel in Buenos Aires bleek het inderdaad een klein hostel te zijn, welke ook erg lustig leek op het eerste oog. Maar s ’avonds was het hostel verre van rustig. Elke avond gingen alle backpackers in het gehele hostel naar het dakterras. Iedereen nam een hele hoop drank mee en men begon liedjes te zingen. Er was een Franse gast die behoorlijk gitaar kon spelen, dus het klonk allemaal ook nog eens redelijk. Beide nachten in het andere hostel heb ik doorgebracht op het dakterras tot in de late uurtjes met backpackers die letterlijk van diverse plekken over de hele wereld kwamen (Van Korea, tot Kaapstad en van Amerika tot aan Australië, je kunt het je zo gek niet bedenken). Erg leuk om met mensen met totale verschillende culturen te praten, te discussiëren en gezellig wat te drinken. Het was zo gezellig in het andere hostel, dat mijn maatje uit het 1e hostel (Nicklas uit Denemarken), besloten had om al zijn tijd in ons hostel te spenderen. Ook heb ik de laatste avond nog rondgelopen met Nicklas in BA, we hadden wat literflessen bier gekocht en hadden besloten om ergens in een park te chillen. Vervolgens kwamen met een zwerver aan de praat en hebben we 2u lang met een zwerver gepraat in het Spaans (goede oefening) en samen de flessenbier opgedronken. Erg leuke rare maar geweldige ervaring, heel raar om te horen van hem hoe arm hij is, hoe hij geld verdiend en dergelijke.

Op 1 Februari moest ik uitchecken uit het hostel. Het plan was om de dag te spenderen her en der in Buenos Aires, omdat ik geen onderdak zou hebben tot s ‘avonds laat. Ik had afgesproken met mijn moat Nicklas om her en der heen te gaan. Dus ik loop braaf met mijn loodzware backpack op mijn rug en mijn daypack op de voorkant het hostel uit, en je zult het net zien. In 3 weken geen regen gehad overdag, maar die dag regende het pijpenstelen. Heb toen besloten om nog maar even te wachten in het hostel, maar toen bleek dat de bui niet zou ophouden de komende uren, heb ik toch maar besloten om dwars door de regen naar een bar te lopen waar ik Nicklas zou aantreffen. We hadden besloten om maar een biertje te doen tot de regen zou ophouden. Ik kon pas s ‘avonds tegen 19:00 inchecken (wat achteraf helemaal niet waar bleek), dus we hadden nog een lange tijd te coveren. Van 1 biertje werden het er 2 en toen werden het er 5 enz. omdat het maar niet ophield met regen. Omdat het ongeveer een uur lopen was naar mijn hotel waar ik mijn groep zou ontmoeten en de 1e 2 nachten zal verblijven, ben ik op tijd weggelopen en kwam ik totaal doorweekt en ook nog eens redelijk aangeschoten aan in het hotel. In het hotel bleek dat ik de laatste was die incheckte, de rest wist blijkbaar allemaal dat je vanaf 11:00 in de ochtend kon inchecken. Ook bleek dat we om 19:00 al een welkom ontmoeting hadden. Ik ben dus als de bliksem gaan douchen en toen direct naar beneden gegaan. Toen ik beneden kwam bleek dat de groep grotendeels uit meiden bestond. Er waren in totaal 4 jongens en 10 meiden. Ik zag de bui al hangen, allemaal kwebbeltantes bij elkaar.

Tijdens de welkom ontmoeting bleek dat 10 van de 14 mensen uit de groep afkomstig waren uit Australië, verder was er een meisje uit Denemarken, een jongen uit België (die Nederlands kon, wat een verademing) en een jongen uit Noorwegen. In eerste instantie wist ik niet zeker of ik iedereen van de groep leuk zal vinden, maar achteraf is gebleken dat we een geweldige groep hadden.

Dag 2 zal worden doorgebracht in Buenos Aires, waar ik zelf inmiddels helemaal zat van was naar 3 weken. Gelukkig was er een andere jongen uit Noorwegen die ook al 10 dagen had doorgebracht in Buenos Aires. Wij hebben daarom maar besloten om s ‘avonds te gaan stappen en de 2e dag door te brengen in bed om ff goed uit te rusten. Een paar meiden konden we zover krijgen om ons te vergezellen en we hebben een hele vette eerste avond gehad.

Dag 2 hebben we zoals ik al zij grotendeels doorgebracht in bed. We hadden besloten om aan het einde van de middag nog even rond te lopen in Buenos Aires om enigszins afscheid te kunnen nemen van de stad. Ik kon echt niet wachten totdat we richting Uruguay zouden gaan, heb daarom ook geen traan gelaten :P). De jongen uit Noorwegen (Chinna genaamd) was nog niet naar het grote kerkhof geweest, wat echt een ‘must see’ is in BA, dus ik was zo vriendelijk om daar met hem heen te gaan, er niet bij nadenkend dat het 2 x 2 uur lopen was vanaf het nieuwe hotel. Om het enigszins kort te houden, we hebben een leuke middag gehad en ik had mijn maatje Chinna direct een goede dienst bewezen. S ’avonds zijn we samen met de groep gaan eten en daarna had iedereen de optie om naar een tangoshow te gaan. De tourguide die een echte typische Amerikaan was, zou zelf niet meegaan omdat hij de Superbowl wou kijken in een Amerikaanse kroeg. Nu leek het mij Chinna en de Belgische jongen nou niet zo leuk om naar de tangoshow te gaan, dus zijn we met de tourguide meegegaan. Wat een ervaring, Amerikanen zijn echt gek. Iedereen goot zich helemaal vol met bier en pittige gekruide kipvleugels en schreeuwden 3u lang richting een groot beeldscherm. Mooie avond!

Op dag 3 van de tour stond de reis per veerboot richting Uruguay gepland. De veerboot was immens groot, er zat zelfs een winkelcentrum op. Naar een reis van ongeveer 2u kwamen we aan in het plaatsje Colonia in Uruguay. Het plaatsje zelf stelde qua stad echt helemaal niks voor vergeleken met BA. Maar voor mij was dat echt een verademing. Nadat we hadden ingecheckt in het prachtige hotel met binnenplaats en dakterras, hebben we een citytour gehad. De citytour duurde al met al nog geen uur, waarin we ook nog eens een vuurtoren beklommen hebben (kun je nagaan hoe klein het daar is). We hadden de middag vrijaf, dus hebben we besloten om een golfkar te huren en daarmee rond te crossen. Op die manier konden we de stad mooi bekijken, zo hebben we onder andere het strand en een stiergevecht stadion vereerd met een bezoekje. S ‘avonds zijn we met de hele groep gaan eten en vervolgens zijn we op de pier gaan zitten en daar hebben we de zonsondergang bekeken.

Op dag 4 stond de reis richting Montevideo (de hoofdstad van Uruguay aan het strand) gepland. De reis bestond uit 5 uur in een bus, wat erg lang is als de bus heel klein is. Toen we aankwamen was het al bijna avond, dus hebben we nog snel even een citytour gedaan en vervolgens zijn we met een groepje op stap gegaan. De bar was erg gezellig, en mede omdat we met een grote groep waren leek het er aan het eind om dat de bar meer een discotheek was, omdat iedereen aan het dansen was. Erg leuke avond waar ik de meeste mensen van de groep pas echt heb leren kennen;).
Dag 5 was een vrije dag. We hadden met een paar mensen besloten om mountainbikes te huren en vervolgens fietsend de stad te verkennen. Omdat de meesten erg toe waren aan strand zijn we daar eerst heen gegaan. Geweldig mooi strand, super goede fietspaden, schone stad, kortom Montevideo was in mijn ogen een geweldige stad. We hadden die dag echt volop zon, dus er waren uiteraard een paar mensen die leven aan het verbranden waren, erg grappig. Vervolgens zijn we met de ‘Europeanen’ (zonder de Belg), het centrum van Montevideo in gefietst. Ons doel was om het voetbalstadion te vinden waar de eerste WK wedstrijd ooit werd gespeeld te vinden. Dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Naar ongeveer 2u fietsen, mensen vragen, stukken lopen (zonder fietspad), hadden we eindelijk het stadion gevonden. Helaas bleek dat we te laat waren om het stadion van de binnenkant te bekijken. Desalniettemin zag het stadion er erg indrukwekkend uit, er was zelf een hele tribune die de ‘Amsterdam tribune’ genoemd was. Op de terugweg kwam er van het een op het andere moment een einde aan de blauwe hemel zonder wolken en de zon. Het begon te stormen. En als het hier stormt in Zuid Amerika, dan wil je niet buiten zijn. Maar wij hadden geen keus, dus zijn dwars door de storm gefietst. Maar goed dat we onze zwemkleding aanhadden. S ‘avonds hebben we met de hele groep een film gekeken en s ’nachts de verjaardag van het Deense meisje gevierd. Erg gezellig allemaal.

De volgende dag stond de reis richting de Estancia gepland, wat het Spaanse woord voor een ranch is. De reis was erg lang, en omdat het regende hebben we veel in de file gestaan. Het laatste stuk van de reis konden we niet met ons busje doen, en daarom moesten we wachten op een tractor die ons 2 voor 2 richting de ranch zou brengen. Het was maar goed dat we met een tractor gingen, want de bus had het sowieso niet gehaald. Man man, wat een water op een onverharde weg met ongelooflijk veel gaten maar ook stenen op de weg. Eenmaal aangekomen op de ranch hebben we onze spullen uitgepakt, een pastalunch gehad en vervolgens zijn Chinna en ik als een gek gaan omkleden want er was een voetbalveld en een voetbal. Ook al regende het pijpenstelen, we hebben 3u aan een stuk gevoetbald. Heerlijk. Vervolgens zijn we met de groep rond gaan lopen op het terrein in de regen, welke 90 hectare groot was (een wat mindere ervaring :P). We hebben de koeien opgejaagd en naar een andere weiland gebracht. S ‘avonds hebben we een beetje rond gehangen in de immens grote woonkamer, een beetje gepoold en kaartspelletjes gespeeld. Aan het einde van de avond was er zoveel alcohol in het spel dat we spontaan zijn gaan dansen (wat mogelijk was omdat er een super goede speaker aanwezig was).

Dag 2 op de ranch was een dag met volop zon. We zijn in de ochtend begonnen met koeien melken (met de hand) en een beetje gaan spelen met de honden en puppy’s die rondliepen op de ranch. Vervolgens hebben we de paarden gekamd enzo (althans dat hebben de meiden gedaan) en toen had iedereen de mogelijkheid om een stuk te rijden op de paarden. Omdat ik al ervaring had in Tandil (Argentinië) met paarrijden, durfde ik wederom het paard op en hebben we een aardig stuk gereden op die beesten. S’avonds hebben we uitgebreid gegeten, een film gekeken en gezellig gepraat.

Dag 8 bestond uit reizen van de ranch in Uruguay richting de Braziliaanse kant van de Iguazu Falls (De grootste watervallen in de wereld). De busreis duurde ongeveer de hele dag. We moesten 3 x stempelen, eerst op de grens tussen Uruguay en Argentinië, toen op de grens van Argentinië naar Brazilië en vervolgens weer op de grens van Brazilië.
De volgende dag kwamen we vroeg in de morgen aan in Foz do Iguazu in Argentinië. We hebben snel onze spullen gedropt in het hostel en vervolgens zijn we met een bus richting de Braziliaanse kant (wederom een grensovergang) van de waterval gegaan (De watervallen van Iguazu liggen namelijk precies op de grens tussen Brazilië en Argentinië). De Braziliaanse kant staat bekend om het overzicht van de watervallen. Ik kan haast niet met woorden beschrijven hoe mooi het daar was, daarvoor moeten jullie echt de foto’s bekijken. Na ongeveer 4u gespendeerd te hebben aan de Braziliaanse kant van de Iguazu Falls zijn we wederom teruggaan over de grens naar Foz do Iguazu in Argentinië, en hebben we uitgebreid gebruik gemaakt van het zwembad dat ons hotel had. Vervolgens zijn we met de hele groep naar een ‘all you can eat’ vlees restaurant gegaan. Je betaalt een vaste prijs en vervolgens wordt je om de minuut ongeveer vlees aangeboden door de obers. Als je geen vlees wil op dat moment moet je je vork en mes kruizen, dat was de regel. Ik begreep de regel niet helemaal dus elke keer kwamen de obers met een ander soort vlees, en sneden het netjes af voor je en vervolgens at je dat op. Man wat was ik vol na de tijd, nog nooit zoveel vlees in één maaltijd gegeten.

Dag 10 bestond uit het bezoeken van de Argentijnse kant van de Iguazu Falls. Man wat was deze dag geweldig. De Argentijnse kant is namelijk dat je midden in de watervallen staat, je kunt er overheen lopen, onder door lopen, je kunt het je zo gek niet bedenken (zie foto’s). Ook hebben we nog een speedboottour gedaan, met de speedboot zijn we dwars door de watervallen gegaan. Super gave ervaring.

Dag 11 bestond uit een vroege vlucht van Foz do Iguazu (Argentinië) naar Säo Paulo in Brazilië. Bij aankomst in Säo Paulo moesten we direct overstappen op een bus en zijn we richting de stad Paraty gereden. We kwamen in de namiddag aan, en hebben uiteraard weer een rondleiding door de stad gekregen. Het was een groot vissersdorp met erg mooie gebouwen en een haven. Ook had Paraty veel voetbalvelden en een strand. De ideale plaats voor mij. S’avonds zijn we naar een restaurant geweest en vervolgens zijn we naar een bar gegaan. Omdat de muziek ‘kut’ was in de bar, hebben we besloten om zelf maar muziek te gaan maken. Onze tourguide speelde de gitaar en wij zaten buiten op de stoep en zongen met zn allen. We trokken erg veel bekijk van alle mensen daar en hebben zelfs nog een beetje geld verdiend met ons optreden. Gave ervaring;)

Dag 12 was een vrije dag. We hadden met zijn allen besloten om een boottrip te gaan doen. De boottrip voer ons langs alle mooie eilandjes met prachtige stranden. Er was gratis Caipirinha (Typisch Portugees drankje) op de boot. Iedereen had de vaart er goed inzitten met het drinken van de Caipirinhas en daarom werd de boottrip echt een groot feest. We konden van de bootspringen, naar de eilanden zwemmen. Echt super gaaf. Bij terugkomst zijn we met z’n allen in the whirlpool gegaan die ons hotel had tot in de late uurtjes, met wederom een hoop Caipirinhas.

Dag 13 bestond uit de reis van Paraty naar Angra dos Reis per bus, vervolgens de reis van Angra do Reis naar Ilha Grande per veerboot. Ilha (Eiland) Grande (Groot) is zoals de naam al doet vermoeden het grootste eiland van Brazilië. Het eiland was echt prachtig. Het is precies hoe je jezelf een subtropisch eiland voorstelt. We hebben wederom een tour gedaan over het bevolkte gedeelte van het eiland (het centrum). Vervolgens zijn we met zijn allen naar een buffet restaurant gegaan waar je je eten kon wegen en waar je per kilo betaalde. Erg goed allemaal. S ‘avonds/s ‘nachts zijn we met een paar mensen op een terras gaan zitten en hebben we samba gedanst (lees: ‘geprobeerd te dansen) met de lokale bevolking van het eiland.

Dag 14 begon met een vroege hiking tour (bergwandelen) over het eiland naar het mooiste strand van het eiland ‘Lopes Mendes Beach’. Onderweg kwamen we nog een aantal andere verlaten stranden tegen, liepen we dwars door de jungle, hebben we slangen gezien enz. De wandeling was lang en vermoeiend, maar het was de moeite waard. Lopes Mendes Beach bestaat uit letterlijk ‘wit zand’ en ‘helder blauw water’. We hebben dan ook de hele middag op het stand doorgebracht. Hebben zelfs nog even ‘gevoetvolleyd’ met wat lokale Brazilianen. Omdat het donker begon te worden en teruglopen door de jungle geen optie was, hebben we een taxiboot terug genomen naar het bewoonde gedeelte van het eiland. S’avonds hebben we lekker rondgewandeld, aan het strand gezeten en gewoon een gezellige tijd gehad.

Dag 15 was een vrije dag, omdat ik graag wat anders wou doen dan aan het strand liggen en een paar anderen daar hetzelfde overdachten hebben we besloten om met een paar lui zelf een Hike (bergwandeling) te doen naar de waterval op het eiland. Na de Iguazu Falls waren de verwachtingen hooggespannen. Het viel dan ook flink tegen dat na ongeveer 2 uur wandelen we de waterval zagen die slechts uit 1 straaltje water bestond. Helemaal omdat we vervolgens nog 2 uur terug moesten lopen. Eenmaal terug zijn we met zijn allen gaan eten ergens aan het strand en hebben een vuurwerkshow bekeken. Erg cool.

Dag 16 bestond uit de reis per boot van Ilha Grande naar het vaste land per veerboot en vervolgens de bus naar Rio de Janeiro. Rio baby!. De stad waar je altijd zoveel over gehoord hebt en nu was ik er gewoon. We hadden de optie om een wedstrijd te bezoeken van Vasco da Gama – Flamengo (Derby in Rio), de wedstrijd zal om 16:00 beginnen en we zouden ruim de tijd hebben. Maar toen we vast kwamen te staan in een file die werd veroorzaakt door een massaal protest van de lokale bevolking die de snelweg blokkeerden voor ongeveer 2.5 uur, werd het toch wel heel spannend. Uiteindelijk kwamen we een half uur te laat aan in het stadion. Het stadion in Rio dat ik heb bezocht is tevens het stadion waar de WK finale zal worden gespeelt op 13 juli 2014. Het stadion is echt prachtig en ook super modern (had ik niet verwacht). Wel had ik een grote wedstrijd en een vol stadion verwacht, dat was helaas bij lange na niet het geval. De wedstrijd die we bezochten was een bekerwedstrijd en deze wedstrijden leven blijkbaar niet zo in Brazilië. Het stadion was halfvol en de sfeer viel een beetje tegen. Deze wedstrijd kan bij lange na niet tippen aan de wedstrijd die ik gezien heb in Argentinië (Boca-River). Desalniettemin was het erg cool om in het stadion te zijn geweest waar de WK finale wordt gespeelt straks. Laten we hopen dat Nederland daar zal spelen dan. S’avonds zijn we naar een ‘all you can eat’ pizzarestaurant gegaan. Het was het zelfde idee als het vleesrestaurant waar ik eerder over verteld heb, obers bieden je steeds stukken pizza aan. Aan het einde hadden ze zelfs verschillende soorten dessertpizza’s. Erg lekker. S’avonds zijn we met zijn allen naar een Funk favella party gegaan. Mijn verwachtingen waren erg laag, omdat een favella eigenlijk een sloppenwijk betekend. Maar mijn god, wat was deze avond geweldig. De muziek is keihard, heeft een knetter hard ritme en de vrouwen (en mannen) dansen als gekken. In eerste instantie hadden we een VIP-balkon in de club. Later toch maar besloten dat het nog vetter is om gewoon met de lokale mensen te dansen en te praten. Goede beslissing!. We hebben gedronken en gedanst tot in de vroege uurtjes en aan het einde van de avond was er zelfs een vuurwerkshow in de discotheek. Echt gekkenwerk.

Dag 17 (op 17 Februari) was de laatste dag van onze tour. Onze tourguide moest een vroege vlucht pakken terug naar BA, dus hebben wij met de groep besloten dat we een citytour wouden doen in Rio de Janeiro. Dat bleek een super goed idee, want mijn god wat is deze stad geweldig en mooi. We zijn naar het grote en bekende jezus standbeeld geweest, welke boven op een hoge berg was. Wat jammer was dat er die dag veel wolken waren, waardoor we het jezusstandbeeld niet goed en duidelijk konden zien. Ook het uitzicht van die berg was meer wolk dan stad. Vervolgens zijn we naar een andere berg gegaan om toch nog een goed beeld van het jezus standbeeld te krijgen. Op het uitkijkpunt was het uitzicht echt geweldig. We konden het standbeeld en een groot deel van Rio zien. Vervolgens zijn we naar een plek gereden waar de bekendste trappen van Zuid-Amerika zijn. Ik kan me zo niet meer herinneren waarom ze zo bekend zijn, maar het heeft iets te maken met het internationaal maken van Rio. De trappen zijn bekleed met tegels welke elk verschillende landen vertegenwoordigen. Tussen de duizenden tegels heb ik toch zeker 30 Nederlandse tegeltjes gevonden. Wel geinig toch?. Daarna zijn we naar de grootste kerk van Brazilië gereden, deze bezocht en ik heb daar netjes mijn schietgebedje gedaan, heilig als ik ben. Als laatste ding van de tour in Rio hebben we de berg ‘Sugar love’ bezocht. Je moet omhoog met een soort grandioze skilift, gaat dwars door de wolken en daarna heb je het beste uitzicht over Rio dat er is. Prachtig!

S’avonds moesten we helaas afscheid van elkaar nemen. Alle Australiërs en de Belg gingen richting huis. Alleen mijn moat Chinna en een Deens meisje bleven nog in Rio.

We hebben de week doorgebracht aan het strand. Het bekendste strand ter wereld is toch wel Copa Cabana, en raad eens.. ik ben er geweest, meerdere dagen. Verder zijn we nog naar een ander strand geweest (Ipanema). Dit strand is toch wel minstens netzo mooi. Ik denk zelfs beter, omdat je hier ook echt in de zee kan zwemmen. Aan het Copa Cabana strand zijn de golven zo hoog en steil, dat het gevaarlijk is om diep het water in te gaan. Verder zijn we nog een aantal keer wezen stappen, in lokale barretjes her en der. Vrijdag hebben we afscheid genomen van het Deense meisje en zijn Chinna en ik vertrokken naar een ander deel van Rio de Janeiro (Welke niet aan het strand ligt). Deze buurt heet Lapa, en staat bekend als een vrij slechte buurt, maar in het weekend moet het er een groot feest zijn. Dat was dan ook de grootste reden voor ons om hier heen te gaan, even een weekendje geen strand en lekker relaxen overdag en s ‘avonds het straatfeest leven ervaren. Ook al staat de buurt niet heel erg goed bekend, de mensen zijn allemaal heel aardig en we hebben 2 geweldige avonden gehad. Je kunt echt al merken dat carnaval er aan zit te komen. Mensen lopen al verkleed over straat en overal zijn al straatfeesten en staan mensen de samba te dansen. Dat wordt nog wat tijdens carnaval hier. Ja jullie lezen het goed, deze man gaat carnaval 2014 in de place to be vieren; RIO DE JANEIRO!!.

Morgen checken we weer uit dit hostel en gaan we toch terug richting het strand van Copa Cabana. Grotendeels omdat deze buurt toch niet helemaal lekker is om over straat te lopen. Je voelt je niet heel erg veilig zeg maar..

Aankomende vrijdag verhuizen we richting Rio centrum, om daar in een hotel in te checken en vanuit daar carnaval 2014 in Rio mee te gaan maken. Kan echt niet wachten, zoveel zin aan!

Ok, ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen vertellen wat ik zo allemaal heb meegemaakt de afgelopen 3 weken. Ik heb geen tijd om het hele verslag terug te lezen en te controleren op typfouten en foute zinnen en dergelijke. Ik hoop dat jullie mij dat kunnen vergeven;). Hou in gedachten dat ik hier nauwelijks Nederlands spreek, dus ik hoop dat mijn Nederlands nog een beetje voldoet..

Mijn volgende verslag zal ik proberen te typen na de carnaval. Ik beloof het;)

Groeten daar in Nederland!

Ciao!

  • 24 Februari 2014 - 21:31

    Willemien & Joop :

    Wat een verslag! Geen dag hetzelfde en dan moet nu ook nog de carnaval beginnen.
    Je geniet er wel van, zorg wel goed voor jezelf en hou ons op de hoogte!

    XXX, pa@ma

  • 25 Februari 2014 - 14:34

    Thea Tibben:

    Hoi Roy, hier weer een klein berichtje van je tante.
    Ik geniet echt van je reisverslag. Geweldig dat je dit allemaal mee kan maken.
    zo te lezen heb je genoeg zon, zee, strand, regen en ook de drank ontbreekt niet.
    Geniet nog volop, wees voorzichtig en tot de volgende verslag..

    groetjes.

  • 26 Februari 2014 - 11:50

    Ria Velderman:

    He Roy
    Ik had er inderdaad wel een kop koffie bij nodig om dit te lezen. Wat een verslag.
    Je geniet enorm, dat is natuurlijk ook de bedoeling.
    Gelukkig is het Nederlands nog goed, als het Spaans word kan ik het niet meer lezen.
    Geniet lekker verder. Ria
Roy

Vanaf 10 Januari vertrek ik naar Zuid-Amerika, ik zal daar samen met mijn backpack rondtrekken. Via waarbenjij.nu probeer ik de mensen die het interesseert op de hoogte te houden.

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 10941

Voorgaande reizen:

10 Januari 2014 - 21 Mei 2014

Rondtrekken in Zuid-Amerika

Landen bezocht: